.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
برپايي نمايشگاه گلستان‌شناسي در تركمنستان

رئيس حوزه هنري استان گلستان برپايي نمايشگاه گلستان‌شناسي در تركمنستان را پيشنهاد داد.

محسن رباني در ديدار با نمايندگان برخي از تشكل‌ها و موسسات فرهنگي و هنري تركمن‌هاي استان گلستان افزود: نگاه ما به مقوله هنر نبايد يك نگاه بومي و منطقه‌اي باشد بلكه بايد در فكر جهاني كردن هنرهاي زيباي استان گلستان باشيم.

وي اظهار داشت: عمده فعاليت‌هاي حوزه هنري در زمينه هنر ديني است و يكي از مواردي كه در بحث هنر ديني قابل تامل است، پرداختن به هنر اقوام مختلف استان است.

وي با بيان اهميت برنامه‌‌ريزي درراستاي شناسايي توانمندي‌هاي هنري استان تصريح كرد: در ارائه زيبايي يك هنر عوامل مختلفي دخيل است و هنرمند، اثر هنري و مخاطب سه راس يك اثر هنري است و بايد هرسه ضلع اين مثلث تكميل باشد تا يك اثر هنري مطلوب ارائه شود.

رباني با اشاره به مطالعات خود در زمينه اشعار مختومقلي و مقايسه آن با شاعران نامي ايران گفت: نگاه همه شاعران فوق يك نگاه ديني است.

رئيس حوزه هنري استان گلستان، برنامه‌سازي براي رسانه ملي را از وظايف اصلي سازمان صدا و سيما اعلام كرد و گفت: مي‌توان با همكاري صدا و سيما برنامه‌هايي درمورد شخصيت‌هاي نامي تركمن و آداب و سنن اين قوم تهيه كرد و سپس براي پخش به صدا و سيما ارائه كرد.

وي، ارتباط با كشور تركمنستان را در گسترش فرهنگ و هنر لازم و ضروري اعلام كرد و پيشنهاد كرد تا نمايشگاه يك هفته‌اي با عنوان هفته گلستان‌شناسي در تركمنستان راه‌اندازي شود، تا فرهنگ و هنر استان گلستان را به مردم تركمنستان معرفي كنيم.

وي در پايان به فعال شدن آموزشگاه‌هاي هنري در استان نيز اشاره كرد و اضافه كرد: بااستفاده از اساتيد هنرهاي مختلف قصد داريم نسبت به برگزاري كلاس‌هاي هنري اقدام كنيم و به همين خاطر فضاي جديدي را براي برگزاري كلاس‌هاي هنري اختصاص داده‌ايم.

در ادامه اين جلسه مديرمسئول هفته نامه اقتصاد گلستان، تشكيل يك انجمن صنفي و يا اتحاديه براي ساماندهي فعاليت‌هاي فرهنگي و هنري تركمنان را ضروري دانست و گفت: باتوجه به مذاكرات انجام شده قرار است با دعوت از انجمن‌هاي فرهنگي و هنري شهرستان‌هاي مختلف در مورد تشكيل اين انجمن يا اتحاديه تصميم‌گيري شود.

موسي جرجاني، به همكاري نخبگان تركمن براي ترجمه كامل ديوان مختومقلي نيز اشاره كرد و افزود: جلسه‌ي مشتركي در اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار شد و مقرر شد تا كتاب ترجمه شده اشعار مختومقلي فراغي با هم انديشي اهالي فرهنگ و ادب و نحبگان تركمن توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي منتشر شود.

وي كمبود مالي را از مشكلات اصلي موسسات و انجمن هاي فرهنگي و هنري برشمرد و پيشنهاد كرد: در راستاي حمايت مالي از اينگونه موسسات، ارگان‌ها و نهادهاي دولتي كارهاي پژوهشي و اجرائي و خود را با انعقاد قراردادي به اين موسسات واگذار نمايند.

در ادامه بنيانگذار بنياد مختومقلي فراغي گنبد نيز با بيان اين نكته كه در قبل از انقلاب هيچ‌گونه تشكل رسمي براي فعاليت تركمن‌ها وجود نداشت، گفت: به بركت وجود انقلاب اسلامي براي انجمن‌هاي ادبي، فرهنگي و هنري، و همچنين موسسات تركمني و نشريات تركمني مجوز رسمي فعايت صادر شد.

عبدالرحيم نيازي‌ساعي، ساماندهي اعزام گروه‌هاي هنري و فرهنگي به كشورهاي همجوار به ويژه تركمنستان را امري ضروري اعلام كرد و پيشنهاد كرد تا در اعزام گروه‌ها شايسته‌سالاري جايگزين روابط سالاري شود.

در ادامه قائم مقام موسسه فرهنگي و هنري تركمنان گرگان زمين با اشاره به برگزاري چند همايش موفق توسط اين موسسه آمادگي موسسه فرهنگي و هنري مذكور را براي برگزاري همايش‌ها وسمينارها اعلام كرد.

غلامرضا ولي‌پور از برگزاري همايش تجليل از دولت محمد آزادي (پدر مختومقلي فراغي) توسط اين موسسه در آينده‌اي نزديك خبر داد و اظهار داشت: اين همايش با همكاري اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار مي‌شود و در اين مورد نشست مشتركي با مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان نيز برگزار شده است.

وي، حمايت دولت را در زمينه صدور مجوز فعاليت براي موسسات فرهنگي و نشريات تركمني را خوب ارزيابي كرد و اظهار اميدواري كرد كه دولت در زمينه مالي نيز حمايت بيشتري داشته باشد.

گفتني است، در حال حاضر چند انجمن ادبي، فرهنگي و موسسه فرهنگي ـ هنري و چند عنوان نشريه تركمني در استان گلستان و سراسر كشور درحال فعاليت است.

فصلنامه فراغي و ياپراق داراي مجوز سراسري و بين‌المللي هستند و حتي در كشور تركمنستان هم توزيع مي‌شوند.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.173 seconds.